כאן תוכלו להרשם למגוון אירועים כגון- הרצאות, סדנאות, קורסים ועוד...

לוח האירועים

בואו להכיר את המומחים באתר יומן בינס דרך אינדקס המומחים באתר (מפעם ועד היום).

אינדקס המומחים

הכותבים נהנים מעמוד פרופיל איכותי ומקודם באתר וקרדיט בתחתית כל מאמר שמתפרסם.

פרסום מאמר \ אירוע

צבעי המאכל

אולי חלקכם יופתע לגלות שהם מאכילים את ילדיהם בתוצרי נפט, פחם ובנזן (Benzene) חומר שהוגדר על ידי משרד הבריאות כמסרטן. צבעי המאכל הנמצאים כמעט בכל מוצר מעובד שנמכר באריזה והם נועדו להוסיף צבע למוצר כדי למשוך את תשומת ליבו ואת עיניו של הקונה ובמיוחד הקונה הצעיר.

צבעי מאכל מתחלקים לשלוש קבוצות

צבעי זפת הפחם- אחד הרכיבים בהם הוא הבנזן המסרטן. צבעי אזו- מכילים חנקן וחומצות חנקתיות, יציבים וזולים לייצור ועל כן נמצאים בשימוש נרחב. משרד הבריאות בארץ מגביל את שימוש בהם, אך לא אוסר אותו. בנוסף, מחויבים היצרנים לרשום את קוד סוג צבע המאכל על אריזת המוצר פרט לארבעה צבעים: טרטרזין, סנסט ילו, פחם שחור ואדום אלורה אותם מחויבים היצרנים לסמן בשמם המלא.

צבעי מאכל טבעיים- מופקים מצמחים, בעלי חיים , תבלינים וויטמינים.

צבעי המאכל הטבעיים בטוחים יותר לשימוש אך גם הם עלולים לגרום לתופעות אלרגיה בילדים- צבע מאכל אדום טבעי המופק מחרק לדוגמה- ואני לא כל כך בטוחה שצבע מאכל טבעי, כמו קרמל המופק מסוכר ונמצא במשקאות קולה, הוא משהו שתרצו לתת לילדכם..

צבעי המאכל המלאכותיים

מחקרים קושרים את השימוש בהם למחלות סרטן שונות בטענה שהם פוגעים בחומר הגנטי בתאים. ישנם מחקרים התומכים בכך אך המתנגדים טוענים כי לא ניתן להסיק מתוצאות המחקר, שנעשה בעכברים, באופן ישיר על בני אדם. בתחילת שנות ה-2000 פורסמו תוצאות מחקר בבריטניה שמצאו קשר בין הפרעות התנהגותיות בילדים לבין צריכת צבעי מאכל וחומרי שימור במזון.

מחקר אחר שנערך בילדים מצא שצריכת צבעי מאכל וחומרי שימור במזון העלתה תופעת היפראקטיביות. למרות ריבוי המחקרים והטענות, המדינות היחידות שאסרו על שימוש בצבעי מאכל מלאכותיים הן מדינות צפון אירופה ובעיקר נורווגיה.

אז למה מוסיפים את צבעי מאכל למזון?

האם המזון כמו שהוא לא היה מושך את עינינו? הרי פרי וירק טריים ורעננים בצבעם הטבעי מושכים את עינינו וגם הריח מפעיל את בלוטות הטעם אצלנו. לעתים צבע המאכל נועד להסתיר את מידת טריותו ואיכותו של המוצר.

צבע המאכל הנמצא במוצרים לילדים נועד לפתות אותם לצרוך את המוצר. הצבעים העזים מושכים את עינו של הילד או הילדה כבר מגיל ינקות- הצבעים הראשונים בהם מבחין הילד הם צבע אדום עז. כך, מושכים את הילד לאחד הדברים המזיקים לו כבר מגיל צעיר.

ומה עם היפראקטיביות

בשנות ה-70 ד"ר בן פיינגולד- רופא ילדים ומומחה לאלרגיות מארה"ב- מצא במחקרו כי הפחתת צריכת סוכר וחומרי צבע וטעם מלאכותיים שיפרה משמעותית היפראקטיביות בילדים. אז אילו צבעי מאכל נחשדים כקשורים להפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות בילדים:

  • E102- טרטרזין. צהוב
  • E110- סנסט ילו. צהוב כתום
  • E122- אזורובין. אדום
  • E124- פונסו. אדום
  • E127- אריטרוצין. אדום
  • E132- אינדיגו קרמין. כחול
  • E133- כחול מבהיק

בבית

אפשר לנקות את הבית מצבעי מאכל בקלות ובכיף. אני ממליצה לכם לגשת לארון, להוציא כל מוצר שרכשתם באריזה ולקרוא מאחור את רשימת הרכיבים. מניסיוני, דווקא במוצרים המשווקים לילדים כגון חטיפים, מרשמלו, סוכריות, דגני בוקר ועוד, נמצאת רשימת צבעי המאכל הרחבה והמסוכנת יותר. אבל תתפלאו לגלות חומרים שלא חשבם שתמצאו במוצרים שנראים לכם לכאורה תמימים כמו בצק ומוצריו, עלי טורטייה, ממרחים שמתהדרים בטהרת הירקות והקטניות שבהם ועוד. כל קוד שאתם מוצאים שמתחיל באות E הכניסו לשורת החיפוש במחשב ותבדקו מהו, כיצד משפיע על הגוף והאם נאסר לשימוש במדינות מסוימות. בחיפוש פשוט היום יש תוצאות נרחבות.

כשאתם עורכים קניות או מתפתים למוצר בצבע עז ומושך, באריזה מפתה או לאחר שפרסומת חדרה לתת מודע שלכם או של ילדכם, פשוט התבוננו ברשימת הרכיבים ובדקו מה אתם עומדים להכניס לגופכם או לגופם. אם התשובה היא תוצר זפת, נפט ודומיו הרי ברור שלא הייתם אוכלים זאת במודע, נכון? אז עכשיו אתם יודעים.

עריכת הקניות בסופר הופכת להיות נחוצה פחות והשוק עם שפע הירקות והפירות הופך להיות העיקר. חווית הקנייה בשוק מומלצת מאוד עם הילדים, כך הם מתרגלים לראות את הצבעים העזים של הפירות והירקות הטבעיים ולא של האריזות הסינתטיות בסופר. איזה כיף כשילדכם מבקש מנגו או ענבים טריים במקום סוכריה בתור לקופה?

ממתקים נפלאים לילדים בצבעים עזים יכולים להיות צלחת פירות חתוכים עשירה ומגוונת, כך תייצרו אצל ילדכם הרגלים נכונים להמשך החיים. נכון שאי אפשר להסתיר את המציאות, וילדינו יחשפו בהמשך למוצרים מעובדים ומזיקים אך אני מאמינה שההרגלים בבית הם אלו שיצרו תשתית נכונה.  אם ילדינו יראו בבית על השולחן שפע פירות וירקות, יראו אותנו צורכים מזון טרי ופחות מזון מעובד, יכינו איתנו גלידה מפירות או ממתקי תמרים לדוגמה וילמדו ליהנות מהשפע של הטבע, אז כשהם יחשפו לטעמים המעובדים בשלב מאוחר יותר בחייהם הם ידעו לבחור נכון ולהעדיף את מה שראו, הריחו וחוו בבית.

מאת מירית פורת לוי

רוקחת קונבציונלית וטבעית כעשור. בעלת 'לי-צ'י בריאות אורבנית'- בית לייעוץ, ליוויי וסדנאות לאורח חיים בריא ומוצרי רוקחות טבעיים.

ניתן לכתוב ביקורות דרך עמוד הפרופיל של הכותבים