כאן תוכלו להרשם למגוון אירועים כגון- הרצאות, סדנאות, קורסים ועוד...

לוח האירועים

בואו להכיר את המומחים באתר יומן בינס דרך אינדקס המומחים באתר (מפעם ועד היום).

אינדקס המומחים

הכותבים נהנים מעמוד פרופיל איכותי ומקודם באתר וקרדיט בתחתית כל מאמר שמתפרסם.

פרסום מאמר \ אירוע

אלצהיימר- הקשר בין תזונה לדמנציה ולאלצהיימר

שאלו כל אדם מה היה לוקח עימו ברגע שתתרחש שריפה בביתו או כל אסון שמצריך אותו לבצע בחירות מהירות באשר למטען עימו יוכל לברוח, והיו מוכנים לכך שרוב האנשים ירוצו למגירת אלבומי התמונות כדי ולהצילן. מדוע?

פשוט מאד, המוח האנושי אינו בנוי לשלוף כמות גדולה מאד של חוויות ופרטים באופן עצמאי (ללא גירוי כלשהו) ואילו התבוננות בתמונות מהווה מעין טריגר היוזם את הזכרון ומאפשר לנו להתענג על מה שנצרב בתמונה (לטוב או לרע).

האדם הוא בהחלט אוסף זכרונותיו ואת זה לא ניתן לקחת מאיש. אך מה קורה עם אותו "מפעל" מדהים הקרוי זכרון מתחיל להחליד? מה קורה אם אט אט אנו מאבדים את היכולת "לשלוף" פרטים כמו שמות, מספרים חשובים ואפילו כתובת ליעד קבוע ובהמשך מאבדים אפילו את יכולת ההתמצאות ולמעשה אנחנו חוזרים אחורה בזמן וחשים אבודים כילדים.

בחלק מן המקרים וביחד עם אבחון מסודר שאכן מאשש את האבחנה, מדובר על תהליך של אלצהיימר שתוקף בדרך כלל את אוכלוסיית הקשישים.

מה זה אלצהיימר

אלצהיימר היא מחלה של מערכת העצבים המרכזית שמתבטאת בניוון איטי של תאי העצב במוח. ברוב המקרים, אנשים שלקו באלצהיימר יסבלו מירידה קוגנטיבית בדגש על זכרון. בהמשך, נפגעת יכולת החשיבה, ההתמצאות ואחר כך גם פגיעה ביכולת המוטורית עד למצב בו הם אינם שולטים על הסוגרים ועל כושר האכילה וההליכה וזקוקים לסיוע סעודי.

בפועל, מבחינה ביולוגית, המחלה מאופיינת בשקיעה של חלבון הנקרא עמילואיד שמצטבר והופך עם הזמן לגושי פלאק במערכת העצבים. גושי הפלאק הם למעשה רעילים לתאים ובפועל גורמים למותם של תאי מערכת העצבים ולפגיעה המוטורית.

לפי מחקר שנערך באוניברסיטת הרווארד בשנה שעברה, נמצא כי תפקיד העמילואיד הוא להגן על המוח מפני פלישה של חיידקים ופטריות. אצל חולי אלצהיימר נמצא כי הוא קיים בעודף וללא קשר אם התבצעה "פלישה", של חיידקים או פטריות ולכן ניתן להסיק שאלצהיימר היא גם תופעה של כשל במערכת החיסון (כמו מחלה אוטו אימונית).

הסיבות למחלה אינן חד משמעיות וככל הנראה מדובר על מחלה רב גורמית המושפעת משילוב רב של פרמטרים בינהם: גיל, מין, גנטיקה וכמובן הרגלי חיים- ביניהם תזונה.

כיצד התזונה משפיעה על אלצהיימר

המחקרים מצביעים על כך שאנשים שתזונתם הייתה עשירה בחומצת שומן מסוג אומגה 3, היו בסיכון נמוך יותר לחוות ירידה קוגניטיבית או אלצהיימר. אומגה 3 מן הצומח נמצאת בעיקר באגוזי מלך, זרעי פשתן ובעלים ירוקים מסוג ריגלת הגינה.

מן הכיוון ההפוך הוכח כי אנשם שתזונתם הייתה מבוססת על שומן רווי מן החי, מזון עשיר בכולסטרול היו בסיכון גבוה יותר ללקות באלצהיימר.

בנוסף, כל תזונה העשירה בנוגדי חמצון – המנטרלים השפעה של סטרס, רעלים מהסביבה ומזון שמתיש את הגוף (בד"כ מזון שמקורו מן החי או שילבים לא מתאימים של מספר מזונות הנצרכים יחד), הוכחה ככזאת המורידה את גורמי הסיכון ללקות באלצהיימר.

הקפדה על התזונה

למעשה, כל מי שמקפיד על אכילה של בין 7-10 מנות פרי וירק מצבעים שונים, מעשיר את גופו בשלל נוגדי חמצון- בהנחה והירקות/הפירות נאכלים בצורתם החיה ולא עברו עיבוד, חימום או בישול כלשהו. מתוך כלל נוגדי החמצון ידוע בהשפעתו החיובית הוא ויטמין E. ויטמין E נמצא במנגו, תרד, מיץ גזר, זרעי חמניה, שקדים ובעלי מנגולד (עליו של הסלק).

כמובן שעם ההמלצה על שילוב של כמה שיותר ירקות ופירות בתזונה, נמצאת גם ההמלצה על הגבלה של בשר. הסיבה היא רצון לשמור על רמות נמוכות של הומוציסטאין. הומוציסטאין היא חומצה אמינית רעילה שמהווה תוצר פירוק של חלבונים ונמצא כי המצאותה בדם לא רק שגורמת למחלות לב וכלי דם אלא גם לאלצהיימר. באחד המחקרים אף נמצא כי אנשים שצרכו בשר אדום ועוף כמקור עקרי לחלבון, היו בעלי סיכון גבוה פי 3 לחלות באלצהיימר, מאלו שתזונתם הסתמכה על מקורות צמחיים בלבד.

להזיז את הגוף

מעבר לתפקיד המשמעותי שיש לתזונה על הסיכוי ללקות באלצהיימר, יש תפקיד חשוב גם לסגנון החיים שלנו ובפרט כמה פעילות גופנית אנו מבצעים.

במחקר שנעשה בקנדה לפני מספר שנים נמצא כי אנשים מעל גיל 60 שהיו פעילים בשגרת חיי היום יום שלהם במטלות בית כמו נקיון, גינון, סידור רהיטים והליכה ברגל ממקום למקום במקום שימוש ברכב היו בעלי סיכון נמוך משמעותית מקבוצת הביקורת אשר לא פעלה באופן זהה. למעשה המחקר מוכיח כי עצם תזוזת הגוף ולא רק במסגרת מסודרת כחדר כושר או חוג התעמלות מובנה מובילים גם הם לשינוי משמעותי בעיקר בגיל השלישי ובהפחתת הסיכון לאלצהיימר.

מעבר לתזוזת הגוף, קיימת חשיבות גם לתזוזת המוח או להגברת פעילות מוחית. אין הכוונה כמובן לצפייה בסרטים או בטלוויזיה "שמכבים את המוח", אלא על יצירת קישורים חדשים במוח המפחיתים את הסיכוי לאלצהיימר. כשמתבצעת פעילות מוחית מוזרם למוח יותר חמצן, וככל שיותר נקרא, נפתור תשבצי הגיון, נבצע אינטגרציה של מידע מתוך כתבות שנקרא על נושא שקרוב ללבנו נזרים יותר חמצן למוח ונמנע את התנוונותם של תאי מערכת העצבים.

להפעיל את המוח

לדוגמה: הוכח כי רכישת שפה חדשה השונה לחלוטין משפת האם שלנו היא המפתח לפעילות המוחית המוגברת ביותר.

המניעה מתחילה בגיל 30

בשורה התחתונה חשוב לציין כי כלל הנתונים שהוצגו במאמר שכתבתי הם המלצות למניעת המחלה. זאת אומרת ששמירה על תזונה צחית עשירה, טרייה, צבעונית ומגוונת, שילוב של נוגדי חמצון שמגיעים מירקות ופירות, המלצה על פעילות גופנית ומוחית בשגרה היום יומית שלנו, הן המלצות שלא מונעות אלצהיימר אלא מפחיתות סיכון בלבד.

כל המחקרים מראים כי יישום כל הנ"ל לא מראה שיפור כלשהו עם פרוץ המחלה ולכן אם אתם בני 30 או פחות,  שימו לב למה שקורה לכם בצלחת, שימו לב כמה אתם פעילים וכמובן, לכו ללמוד ולהזרים חמצן למוח שלכם. הדרך לא לשכוח את מה שחשוב קורת עכשיו, כשאנו עוד זוכרים משהו ויכולים להשפיע על מה שיקרה לנו.

מאת ליאת אלפרט קליין

נטורופתית, רפלקסולוגית, מלווה לאורח חיים בריא, מרצה בארגונים ובמוסדות חינוך על תזונה נבונה, ומטפלת באופן באופן פרטי במצבי סוכרת, לחץ דם, איזון הורמונאלי, ליווי משפחות לשינוי לקראת בית בריא ובררנות אכילה אצל ילדים בגיל הרך.

ניתן לכתוב ביקורות דרך עמוד הפרופיל של הכותבים