כאן תוכלו להרשם למגוון אירועים כגון- הרצאות, סדנאות, קורסים ועוד...

לוח האירועים

בואו להכיר את המומחים באתר יומן בינס דרך אינדקס המומחים באתר (מפעם ועד היום).

אינדקס המומחים

הכותבים נהנים מעמוד פרופיל איכותי ומקודם באתר וקרדיט בתחתית כל מאמר שמתפרסם.

פרסום מאמר \ אירוע

הפחידו אתכם מהחוסרים התזונתיים בטבעונות? תקראו את זה

אנשים רבים חוששים שהורדת בשר חלב וביצים מהתפריט מצריכה השלמה של רכיבים תזונתיים שבמאכלים האלה. האמונה הזו נובעת בעיקר ממידע מוטעה שמופץ על ידי תזונאים קונוונציונאלים ואלטרנטיביים, שהוכשרו בבתי ספר שקשורים עסקית עם תעשיות המזון והתוספים. כמעט כל מאמר בתקשורת או באתרים והרצאות של קבוצות העוסקות בעידוד לטבעונות, מסתיימים בהמלצות על תוספים או מאכלים ה"עתירים בחלבון, סידן, ברזל, בי12, חומצות שומן ועוד": "תאכלו הרבה טחינה בשביל הסידן, וקטניות בשביל החלבון, ומיצים ירוקים בשביל הברזל, ותקנו ותאכלו בקביעות תוספי בי12 ואומגה 3…." – ההמלצות האלה מיותרות ומזיקות.

פחות מאכלים גרועים = מאכלים מזינים יותר

כשאנחנו מורידים מאכלים מסוימים מהתפריט, אנחנו כמובן אוכלים יותר ממאכלים אחרים, ומקבלים את הרכיבים שבהם. וכמעט כל המאכלים מהצומח (למעט אלה שעברו עיבוד תעשייתי, כגון חטיפים) הם בעלי עושר תזונתי גבוה הרבה יותר מהמאכלים מהחי – כלומר הם מכילים יותר ממה שאנחנו צריכים יותר, ופחות ממה שאנחנו צריכים פחות. המאכלים מהצומח, ובעיקר הפירות והירקות החיים, מכילים הרבה מים, אנרגיה זמינה (חד-סוכר), סיבים תזונתיים, ויטמינים, מינרלים, ופיטונוטריינטים (מאות אלפי רכיבים תזונתיים נוספים). הם מכילים את הכמות הדרושה – ללא עודפים מזיקים – של שומן וחלבון (בפירות וירקות יש חלבון בכמות שיש בחלב אם, ותינוק זקוק להרבה יותר, ובדגנים וקטניות יש חלבון אף מעבר לכמות הדרושה לנו).

רכיבים חלופיים

הם לא מכילים כולסטרול, ומעט מאוד שומן רווי. מזון מהחי, לעומת זאת – חסר במים, באנרגיה זמינה (חד סוכרים), בויטמינים ומינרלים, ולא מכיל בכלל סיבים תזונתיים ופיטונוטריינטים. הוא מזון מאוד שומני, בעיקר שומן רווי, שקשה לפירוק, שימוש וסילוק מהגוף, וגם מכיל הרבה כולסטרול – שאנחנו לא צריכים לקבל מהתזונה בכלל. והגרוע ביותר הוא החלבון מהחי – הוא קשה מאוד לעיכול וגורם נזקים בגוף, ונחשב לגורם הכי מסרטן שנצרך בתזונה – מומלץ לקרוא על המחקרים של מי שמוביל את המחקר בתחום זה בעולם, פרופ' קולין קמפבל, למשל ספריו "מחקר סין" ו"תזונה הוליסטית". קמפבל כתב: "לא קיים במוצרים מן החי שום רכיב, שאינו ניתן להשגה בצורה טובה יותר ממזונות מן הצומח." לכן, כשאנחנו מחליפים את הבשר, מוצרי החלב והביצים במזון צמחי, אנחנו לא מצמצמים – אלא מעשירים את התפריט שלנו, מחליפים מאכלים לא מאוזנים במאכלים מאוזנים המתאימים לגוף.

חוסרים תזונתיים נגרמים בעיקר מעודפים מזיקים

חשוב להבין, ש"חוסר" נובע לא רק מהכמות שאנחנו מכניסים לפה, אלא ממה שאנחנו מעכלים וסופגים, ומהצרכים של הגוף. מזון צמחי חי – הגוף שלנו מעכל וסופג ביעילות, בהתאם לצרכיו, והוא לא מזיק למערכת העיכול וכלי הדם. מערכת העיכול שלנו לא מותאמת לטפל במזון מהחי, ולכן רק חלקו מתעכל ונספג בגוף. הוא גם גורם נזק למערכת העיכול, למשל דלקות בקיבה ובמעיים, וסותם את כלי הדם – כל אלה פוגעים עוד יותר בעיכול והספיגה שלו, כך שאנחנו מקבלים פחות ממנו.

הטיפול במזון מהחי מאוד מעמיס על הגוף, וכשהעומס גדל – הצרכים התזונתיים גדלים, כלומר לא רק שהוא חסר בויטמינים ומינרלים וסיבים וכו' – הוא מגביר את הצורך בהם. חשוב להבין שעודפים פוגעים באיזון, ומזיקים, לא פחות מחוסרים, והם גם יוצרים חוסרים. למשל צריכת חלבון מהחי מגבירה שימוש בויטמין B12, המשתתף בפירוק החלבון, ובסידן, שהגוף מוציא מהעצמות בעת צריכת בשר וחלב, כדי לסתור את החומציות של החלבון מהחי. מכיוון שמזון מהחי לא מעוכל ונספג היטב, ומגביר את העומס – הוא גורם לחסרים.

ברזל בגוף

אנחנו זקוקים למעט ברזל, כי הברזל ממוחזר בגוף. עודף ברזל מזיק מאוד רעיל, מסרטן,, בעיקר ברזל מהחי, והגוף שלנו יודע לווסת את ספיגת הברזל ולמנוע ספיגה עודפת – רק ממקור צמחי. ברזל מהחי, ברזל מסוג הם, שמהולל על ידי התזונאים כ"נספג ביעילות רבה יותר מהברזל הצמחי", הוא למעשה ברזל שהגוף שלנו לא יודע לטפל ולווסת את הכניסה שלו ביעילות, ולכן הוא עלול להספג בעודף, ובכך מהווה גם הוא את אחד הגורמים המסרטנים העיקריים. בחברה שלנו, 99% מהבעיות הבריאותיות נגרמות מעודף. כאמור, גם החסרים הם כמעט תמיד תוצאה של עודפים, המפרים את האיזון ומעמיסים על הגוף.

אם מזון מהחי היה מקור טוב לחלבון, ברזל, סידן, בי12 וכו' – לא היינו רואים חוסר איזון ברכיבים האלה אצל צרכני המזון מהחי – אבל חוסר איזון הוא נורמה אצלם: בריחת סידן, חוסר בי12, אנמיה, הפרעות שומנים וסוכרים בדם, ועוד. חוסר האיזון, והסימפטומים, נפתרים בדרך כלל באמצעות מעבר לטבעונות בריאה.

לא רצוי לחפש תחליפים לג'אנק פוד

יש להיזהר מהמלצות התזונאיות הקונוונציונאליות, גם הטבעוניות, שכאמור בלחץ חברות המזון והתוספים ממליצות על "השלמות", ו"תחליפים" למוצרי הבשר והחלב, המקרבים את התזונה של לקוחותיהם לכיוון ההפוך, הדומה לתזונה הנורמטיבית: אכילת הרבה קטניות ודגנים יוצרת עודפי חלבון ועמילן; הוספת שמנים מזוקקים, פשתן, טחינה, צ'יה וכו' "בשביל האומגה 3 והסידן" גורמת לעודף שומן מזיק; ו"תוספים" הם ההיפך מזון מלא ומאוזן, והם בהכרח מגבירים את חוסר האיזון.

אז התרחקו מה"השלמות" וה"תחליפים. אין צורך להחליף תזונה לא מאוזנת מהחי בתזונה לא מאוזנת מהצומח. הכיוון רצוי שיהיה – מזון טבעי, מלא, שטעים כפי שהוא בלי שיהיה צורך לשנות את המרקם והטעם שלו כדי להפוך אותו לטעים. חוש הטעם שלנו הוא מעבדה טובה שמנתחת חומרים ואומרת לנו מה וכמה אנחנו צריכים, ומה וכמה לא. רצוי שכמה שיותר מהתזונה יכיל – פירות וירקות חיים, בשלים וטעימים. ככל שננסה לחקות את המזון מהחי – כך התזונה שלנו תהיה עניה וחסרה יותר, ועודפת ברכיבים מזיקים, ונרגיש יותר מההפרעות והסימפטומים של אוכלי המזון מהחי – חוסרים, הפרעות עיכול, השמנה, עייפות, מחלות כרוניות.

האיש בתמונת המאמר הוא פרנק מדרנו (Frank Medrano), מתאמן טבעוני אשר כוחו כה רב עד שהוא מבצע מנופים, אלמנטים ותרגילים מהקשים ביותר בתחום. הוא שבר את כל מיתוסים בנושא הטבעונות הטוענים כי אנשים המבססים את אורח חייהם על תזונה צמחית וללא מוצרים מן החי, הם בהכרח חלשים וצנומים. פרנק היה רזה מאד, ובלי מסת שריר טרם הפך לטבעוני. וכיום הוא צבר מיליונים של עוקבים ומעריצים והוא מעודד רבים בעולם לעבור לטבעונות.

מאת שי דוידוביץ

שי דוידוביץ- מדריך בריאות וכושר מוסמך מכון וינגייט, מורה ומנהל המכללה הישראלית לתזונה ובריאות טבעית, מרצה ברחבי הארץ לשיפור הרגלי התזונה ואורח חיים בריא

ניתן לכתוב ביקורות דרך עמוד הפרופיל של הכותבים