כאן תוכלו להרשם למגוון אירועים כגון- הרצאות, סדנאות, קורסים ועוד...

לוח האירועים

בואו להכיר את המומחים באתר יומן בינס דרך אינדקס המומחים באתר (מפעם ועד היום).

אינדקס המומחים

הכותבים נהנים מעמוד פרופיל איכותי ומקודם באתר וקרדיט בתחתית כל מאמר שמתפרסם.

פרסום מאמר \ אירוע

חלבון- אנו זקוקים לו, אך זו רק חצי מן האמת

כל אדם שמנהל איתי שיחה על תזונה מגיע לנקודה שמטרידה אותו יותר מכל- האם התזונה הטבעית מכילה מספיק חלבונים? המאמר הבא עוסק בנושא הזה בדיוק ובתקווה יענה על השאלות הנפוצות בתחום. ישנן סה"כ 22 חומצות אמינו בגופנו. 8 מהן נקראות חומצות אמינו חיוניות אותן גופנו לא מייצר ואנו מקבלים אותן מהמזון אותו אנו אוכלים. שאר חומצות האמינו מיוצרות בגופנו.

האם אנחנו צריכים חלבון-מלא

בשנות השבעים אישה בשם פרנסיס מור לאפה כתבה את הספר רב המכר  "דיאטה לעולם קטן" בו דיברה לראשונה על ההשפעה של תעשיית הבשר על הסביבה. בספר פרנסיס נותנת מענה לחשש האוכלוסייה ממחסור במעבר לתזונה צמחונית. היא מדברת על שילוב מזון (קטניה ודגן) שיוצר חלבון מלא המורכב מ- 8 חומצות האמינו החיוניות בכדי לקבל את אותו החלבון שמקבלים לו אוכלים מזון מן מהחי. היא חזרה בה לאחר 10 שנים, אך ההנחה השגויה נתפסה אצל יותר מ 3 מילון אנשים אשר רכשו את הספר. הנחה זו הופצה בקרב האוכלוסייה במשך כל השנים וגם לאחר שחזרה בה ואף סטודנטים למדעי התזונה למדו הנחה זו.

לצפייה בסרטון המפריך מיתוס זה לחצו כאן.

חומצות אמינו

גוף האדם יכול לאגור חומצות אמינו חיוניות מהמזון אותו אנו צורכים ולהרכיב את החלבונים הדרושים מבלי שנצטרך לאכול את המזונות יחדיו באותה הארוחה. כאשר נאכל מזונות מגוונים המכילים את חומצות האמינו ההכרחיות, הגוף יעשה את החיבור ביניהן. לכן גיוון במזון הוא הכרחי. יש לאכול מזונות שונים מכיון שכל מזון מכיל חומצות אמינו שונות ובכמויות שונות. בדרך זו נבטיח לגופנו לקבל את מלוא חומצות האמינו להן הוא זקוק ולא נגיע למצב של חוסר.

קולין קמפבל

בשנת 2004 התפרסם על ידי קולין קמפבל, ביוכימאי ותזונאי, מחקר מקיף מאוד הנקרא מחקר סין. מחקר הנמשך לאורך 20 שנה בקרב 65,000 אנשים בסין. במחקר מראים את ההקשר בין החלבונים מהחי לבין מחלות שונות וביניהן סרטן, מחלות לב, סכרת, מחלות כרוניות, הפרעה בתפקודי הכליות, אקנה, פוריות ועוד. יש לציין כי כאשר צורכים חלבונים מן הצומח – בניגוד לסוג המזיק מן החי- הגוף מקבל בנוסף גם נוגדי חמצון, סיבים תזונתיים, מינרלים, ויטמינים ופיטוכימיקלים. כיום ההמלצה הגורפת לאוכלוסיה הכללית (RDA) היא לצרוך 0.8 גרם פרוטאין עבור כל קילו ממשקל הגוף.

ארגון הבריאות הבין לאומי

ארגון הבריאות העולמי, המוסד האקדמי הלאומי לרפואה של ארצות הברית ומועצת המחקר הלאומית מדברים על צריכה של 10% מסך הקלוריות מחלבון כמספיקה לדרישות גופנו. בספר תזונת 80.10.10 הנכתב על ידי דוקטור דאגלס גראהם, מדובר על אף פחות מ 10% חלבון מכיון שאלו שלא עברו בישול וחימום הם איכותיים יותר וברגע שהספיגה במעיים מתפקדת בצורה טובה הגוף ישגשג גם עם כמות זו.

כל עוד אוכלים מגוון רחב של פירות, ירקות, זרעים וגרעינים נקבל את כל חומצות האמינו הנדרשות. כל מזון המגיע מן הצומח ואינו מעובד, מכיל גם חלבונים גם פחמימה וגם שומן. תזונה המבוססת על פירות, ירקות ומעט אגוזים או זרעים תספק את הכמות המיטבית עבור גופנו, וחשוב מכך, אינה תגרום לכמויות מיותרות ומכבידות.

מחסור

אם אתם אוכלים כמות קלורית מספקת, אין שום סיבה שתהיו במחסור. בעולם המערבי המודרני אין עדויות למחסור בחלבונים ומחסור זה מזוהה עם מדינות עולם שלישי. מצב בו עלול להיווצר מחסור הוא עקב עיכול לקוי, ולרוב הוא מתרחש בעקבות תת חומציות בקיבה ויוצר בעיה בפירוק הביוכימי הראשוני בו מופרשים אנזימי עיכול שונים לחלל הקיבה. אנזימים אלו מופעלים בנוכחות pH חומצי.

הקיבה מפרישה חומצה הידרוכלורית (HCl) שיוצרת את החומציות הרבה בקיבה והיא מאפשרת פירוק של המזון, וגם מגנה עלינו מפני מזהמים שונים שאינם שורדים בסביבה חומצית כל כך. גורמים היכולים להשפיע על החומציות בקיבה הם: תת פעילות של בלטות התריס, הליקובקטור פילורי ושימוש בנוגדי חומצה.

ומה בנוגע לאלו בשגרת אימונים ובניית מסת שריר

גם לאנשים אשר רוצים להעלות את מסת השריר ולמתעמלים אין צורך בחלבונים מן החי בכדי להתחזק. מהצומח הם איכותיים ומספקים את צורכי הגוף. הפעלת השרירים אינה מגבירה את הצורך בחלבונים אלא בעוד אנרגיה משמע פחמימות איכותיות כמו הפירות טריים.

האם כמות גבוהה של חלבון עלולה להזיק

לא כדאי לאכול יותר מידי. גם לא את הצמחי מכיוון שזה מכביד על הגוף. הוא גורם לעצירות, ירידה בתפקוד המערכת החיסונית, דלקות מפרקים, הזדקנות בטרם עת, תפקוד כבד לקוי, כשל כלייתי, אוסטיאופורוזיס, ריקבון שיניים ואף סרטן. מזונות עתירי חלבונים יוצרים תגובה חומצית בגופנו מכיון שמכילים הרבה מינרלים חומציים כמו כלור, זרחן וגופרית ובכדי לאזן את החומציות הגוף מפריש סידן לדם, מהמאגרים שלו – העצמות והשיניים.

ד"ר דאגלס גראהם

ד"ר דאגלס גראהם הסביר זאת בצורה מטאפורית מעניינת בה הגוף מדומה לבית. כאשר מתחילים לבנות בית (המשול לגוף התינוק הטרי) יש צורך בהרבה לבנים אך ברגע שהבית מוכן וגמור, אם נמשיך להביא עוד הרבה לבנים, מעבר למה שהבית צריך זה יכביד על הבית. כך גם עם גופינו. ברגע שהגוף סיים להיבנות ולהתפתח. אנו צריכים לדאוג להעניק לגוף את חומצות האמינו החסרות בכמות הנכונה ובאיכות גבוהה- כזו המצויה בפירות בשלים, ירקות טריים ושאר עלים למיניהם.

לדוגמה

  • פירות מכילים בין 4% ל- 8%
  • עלים ירוקים כמו חסה מכילים בין 20% ל- 40%
  • דגנים וקטניות מכילים בין 10% ל- 20%
  • אגוזים וזרעים מכילים בין 10% ל- 15% מלבד זרעי המפ המכילים 27%

גם אצות וקטניות מונבטות מכילות כמות גבוהה ולכן לא מומלץ לאכול הרבה מהם.

הידעתם כי תהליך פירוק החלבונים קורה כבר בביס הראשון

בכדי לאפשר לגוף לקבל אותם במצב אידאלי לפירוק וספיגה, צריך ללעוס את המזון היטב בכדי שהגוף יוכל לפרק אותו מהר וטוב ולהשתמש בו לצרכיו.

לסיכום

כאשר אתם אוכלים מספיק קלוריות הדרושות לגופכם, בהתאם לכמות הפעילות שלכם, אין שום סיכון שתסבלו ממחסור. הסיכון היחיד הוא להיות בעודף אשר נפוץ כיום ביתר מידה. הקפידו על גיוון המזונות אותם אתם צורכים, בהתאם לעונה, בהתאם למה שגדל בארץ, בהתאם למה שמרגיש לכם טוב בבטן. הקפדה על דגשים אלו תאפשר לגופכם לקבל את המירב שלו הוא זקוק, באיכות מעולה ועם יתרונות תזונתיים רבים אחרים שיאפשרו לכם להיות בריאים יותר ולשגשג.

למעבר לוידאו מעניין אודות החלבון הקליקו כאן.

מאת מורן בר לב

מומחית לבעיות הורמונאליות, בעיות פיריון, בלוטת התריס, פרקים, ומעבר לטבעונות בשיטת ההיגיינה הטבעית. ומחברת הספר 'תזונא משנה בריאות'

ניתן לכתוב ביקורות דרך עמוד הפרופיל של הכותבים