כאן תוכלו להרשם למגוון אירועים כגון- הרצאות, סדנאות, קורסים ועוד...

לוח האירועים

בואו להכיר את המומחים באתר יומן בינס דרך אינדקס המומחים באתר (מפעם ועד היום).

אינדקס המומחים

הכותבים נהנים מעמוד פרופיל איכותי ומקודם באתר וקרדיט בתחתית כל מאמר שמתפרסם.

פרסום מאמר \ אירוע

יורד

זהו מינרל חשוב מאוד שכדאי להאיר אותו באור הזרקורים. היוד הוא קורט מינרל, כלומר הגוף זקוק למעט מאוד ממנו בכדי לתפקד כראוי. אך כשהוא חסר הוא משבש את כל תהליכיו ועל השיבושים אפרט בהמשך המאמר. ארגון הבריאות העולמי (WHO) מדבר על מחסור ביוד בכלל האוכלוסייה, למרות הניסיון להעלות את הרמות באמצעות מלח מועשר ביוד.

יוד ממקור מלח

את פתרון הוספת יוד למלח התחילו בשנת 1920 עקב אוכלוסיות רבות שהגיעו לחסרים ביוד ועקב כך סבלו מבעיות רפואיות שונות וביניהן גויטר (צפקת), תת ויתר פעילות של בלוטת התריס, מחלת האשימוטו וגרייבס. פתרון זה הוא לקוי בהחלט מכיון שמלח הוא לא רכיב תזונתי חיוני לגופנו אלא להיפך. הנתרן הטבעי אשר קיים בצמחים הוא הכרחי לגופנו אך למלח התעשייתי יש השפעות שליליות רבות, בין היתר על מאזן המלחים בתאים ועל לחץ הדם. בנוסף, חשוב לזכור שאנשים רבים צורכים מזון מתועש ואוכלים במסעדות אשר שם לא משתמשים במלח מועשר ביוד כך שהשימוש הרב לא שינה את המצב באופן משמעותי ואנשים רבים עדיין סובלים ממחסור.

רמת היוד בקרב האוכלוסייה כולה יורדת

בעשורים האחרונים רמות היוד בגופינו ירדו משמעותית מכיון שאנו חשופים באופן מתמיד לחומרים המתחרים על מקומם עם היוד ומפריעים לתפקוד הבלוטה באופן ניכר – דרך המזון שאנו אוכלים, מי השתייה שלנו ומי ההשקיה של המזון, התרופות שאנו צורכים והחומרים אליהם אנו חשופים באופן יומיומי בחיינו. חשיפה ליסודות ממשפחת ההלוגנים משפיעה על בריאותנו בכלל ועל רמות היוד בגופינו בפרט מכיון שהם מתחרים על מקומם ורמה גבוה של אחד מהם יפחית את רמתו של האחר בגוף. במשפחה זו נמצאים פלואור, כלור וברום.

פלואור

נמצא במשחות השיניים ובמי השתייה- כאשר המים מופלרים. נכון למועד מאמר זה, הוסרה חובת ההפלרה במי השתיה בישראל, אך התעשייה מפעילה לחצים להחזרת. הפלואור נמצא גם במזגנים, מקררים ומחבתות טפלון.

כלור

נמצא בבריכות השחיה ובמים אותם אנו שותים ואיתם אנו מתקלחים. הוא נמצא גם בחומרי חיטוי וניקוי ובחומרי הדברה בחקלאות.

ברום

משמש כחלק מתעשיית התרופות, החקלאות, הצבעים ומוצרי ים המלח. משמש גם בתעשיית המשקאות הקלים ובמוצרי אפייה כמרכך בצק ומשפר אפייה. חשיפה לחומרים נוספים שהם בעייתיים הם משבשי אנדוקרינים המפריעים לפעילות התקינה של ההורמונים בגופנו מכיון שכימיקלים אלו מתחרים עם יוד על הרצפטורים הללו וכך עלול להיגרם מחסור ביוד. אלו הם חומרים מעכבי בעירה, חומרים בפלסטיקים וקופסאות שימורים, חומרי הדברה, קוטלי חרקים וקוטלי פטריות לדוגמה DDT, PCB וביספינול A.

סיבה נוספת לרמה נמוכה של יוד בגוף נגרמת עקב רמות גבוהות של אסטרוגן בדם אשר חוסמות את היוד. במצבי הריון, לקיחת גלולות, אכילת מזון עם הורמונים כגון מוצרים מן החי וסויה לא מותססת, יש סיכון רב יותר לחוסר איזון בבלוטת התריס.

גם נזק בכבד יכול להיות מקור למחסור ביוד ולשיבוש פעילות של בלוטת התריס. מחסור במיצי מרה יפגע בהפיכת יוד להורמון הפעיל בגופנו. וכמובן בל נשכח את הסטרס אשר גורם להפרשת כמות גבוהה של קורטיזול וכך פוגע במיצי המרה ובאיזון של ההורמונים בגוף.

איך המחסור ביוד גורע מבריאותנו

כ‭80%-‬ מהיוד שאנו צורכים מגיעים לבלוטת התריס (בלוטת המגן/תירואיד‭.(‬ היוד מצטבר שם ומשמש לייצור ההורמונים תירוקסין ‭(T4)‬ ותריודוטירונין ‭(T3)‬ הקובעים את קצב חילוף החומרים בגוף. מחסור ביוד מביא לתת פעילות של בלוטת התריס ועל כן יגרום להאטה בקצב חילוף החומרים, לעייפות ולהשמנת יתר ועוד מגוון רחב של תסמינים.

הקשר בין מחסור ביוד ובעיות פוריות

מחסור ביוד עלול לגרום לתת פעילות של בלוטת התריס, אך לא רק. כל תאי הגוף זקוקים ליוד ולא רק בלוטת המגן כפי שנהוג לחשוב. איברי הפוריות כמו שדיים, שחלות, רחם, פרוסטטה והאשכים זקוקים ליוד ומחסור במינרל זה יכול להוביל לבעיות פוריות, קשיים בכניסה להריון, להפלות ואף להתרבות בלתי מבוקרת של תאים המוביל לסרטן.

מחסור ביוד בהריון

היוד חשוב גם לתפקוד מוחי ונוירולוגי תקין ולהתפתחות המוח אצל תינוקות ולכן חשוב מאוד לוודא שנשים בהריון ונשים מניקות צורכות מספיק יוד. חוסר ביוד אצל האם ואצל העובר עלול לגרום לבעיות בהתפתחות מוחית תקינה ולנזקים בלתי הפיכים מבחינה נוירולוגית.

הקשר בין יוד ובעיות קשב וריכוז

הקשר נוסף עליו מדברים בנושא זה הוא על חוסר ביוד אשר מוביל לסיכון גדול יותר לסבול מ ADHD – בעיות קשב וריכוז והיפראקטיביות. מחקרים מראים כי אצל ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות 68.7% מהם סובלים מרמות נמוכות של יוד בגופם. יוד עוזר לטיהור מתכות כבדות מן הגוף. יוד מוריד את הצורך באינסולין. הוא מעורב באיזון רמות הסוכר בגוף.

איך נמנע ממחסור ביוד

ניתן להעשיר את התפריט היומי ביוד באמצעות צריכת ירקות ופירות הגדלים באדמה עשירה ביוד, ואצות ים.

מזונות מן החי אינם מומלצים לצריכה עקב כמות גדולה מאוד של מתכות כבדות, הורמונים ורעלים נוספים ובנוסף צריכת מזונות מן החי גורמת להמון סבל ועינוי של החיות. בים ישנן מתכות כבדות בכמויות גדולות מאוד עקב פסולת של התעשייה שמגיעה לים ואוניות רבות שמזהמות את המים. לאור כך כדאי לצרוך אצות ומומלץ לרכוש אותן אורגניות מכיון שאלו עוברות בדיקת ובקרת מתכות כבדות. ישנן סוגי אצות רבים מהם ניתן לבחור מה אתם אוהבים כמו נורי, היזיקי, וואקאמה וכו'.

גם שהייה בקרבת הים בתדירות יומיומית תאפשר לגופכם לספוג יוד מן האוויר אך אין זה אותו הדבר כמו לקבל את היוד מן הצומח. בכדי להבטיח תפקוד תקין של יוד, הוא זקוק למינרל סלניום. הסלניום הוא חלק מנוגד חמצון חזק מאוד הנקרא גלוטטיון פרה אוקסידאז (GPX)  אשר הכרחי לנטרול חמצון בתאים בכלל ובתאי בלוטת התריס בפרט.

סלניום

הסלניום גם דרוש לתהליך הפיכת T4 ל T3 בתאי הגוף.

מזון עשיר בסלניום הוא אגוז ברזיל. אכילת 3 אגוזי ברזיל פעם – פעמיים בשבוע יספקו לכם כמות נאותה של סלניום. זאת כמובן במידה ואין מחסור גדול בסלניום אשר יצריך חישוב מחדש לגבי הכמות אותה נצטרך לספק לגוף עד שישוב לאיזון.

בנוסף, כדאי לציין כי ישנם מזונות גויטרוגנים, כלומר סופחי יוד, אשר עלולים להפריע לספיגת המינרל. בין מזונות אלו נכללים כרובית, ברוקולי, קולורבי, כרוב ניצנים, לפת, כרוב, סויה, בוטנים, צנוברים, דוחן. אך אין סיבה לדאגה- בישול של מזונות אלו ינטרל את האנזימים אשר אחראים על ספיחת היוד.

איזו בדיקה יש לעשות כדי לבחון האם קיים מחסור ביוד

כדאי להישאר עם יד על הדופק ולעשות בדיקות תקופתיות בהן ייבדקו פרמטרים שונים בכדי לאבחן במידה וקיימת פגיעה או חוסר איזון בבלוטה. הפרמטרים הם:  TSH, T3, T4, TPO. תזונה עשירה בפירות וירקות, עם צריכה מספקת ומבוקרת של אצות ואגוזי ברזיל תאפשר לגוף לייצר את הורמוני התריס.

מאת מורן בר לב

מומחית לבעיות הורמונאליות, בעיות פיריון, בלוטת התריס, פרקים, ומעבר לטבעונות בשיטת ההיגיינה הטבעית. ומחברת הספר 'תזונא משנה בריאות'

ניתן לכתוב ביקורות דרך עמוד הפרופיל של הכותבים