כאן תוכלו להרשם למגוון אירועים כגון- הרצאות, סדנאות, קורסים ועוד...

לוח האירועים

בואו להכיר את המומחים באתר יומן בינס דרך אינדקס המומחים באתר (מפעם ועד היום).

אינדקס המומחים

הכותבים נהנים מעמוד פרופיל איכותי ומקודם באתר וקרדיט בתחתית כל מאמר שמתפרסם.

פרסום מאמר \ אירוע

ליהנות מאוכל בריא

כמו כל הרגל, הזמן עושה את זה שלו וכשזה מגיע לתזונה התמורה בהחלט מספקת הרבה יותר.

לעיתים קרובות אני שומע "לי לא מתאים לאכול בריא, אני אוהב לאכול." ואני חושב "הי! גם אני אוהב לאכול! ורוצה להנות מהאוכל הכי טעים שיש – וזו סיבה עיקרית עבורי להיות בתזונה הטבעית!"

כשאנחנו אומרים "ליהנות מאוכל בריא" אנחנו מתכוונים להרבה דברים: אנחנו רוצים שהאוכל יהיה טעים, כלומר להרגיש מקסימום טעם ועונג; נעים גם בחושים האחרים – יפה, מריח טוב, מרקם נעים; אנחנו רוצים גיוון; אנחנו רוצים גם כמות – לא לאכול שני ביסים, אלא הרבה ביסים; אנחנו רוצים לקבל אנרגיה; אנחנו רוצים גם הנאה אחרי האכילה, להרגיש טוב ונעים ולא להרגיש כבדות ועייפות, הפרעות עיכול כמו גזים וצרבת, השמנה, סימפטומים אחרים; ואנחנו גם לא רוצים להרגיש רגשות אשם; אנחנו מכללים ב"הנאה" גם את המאמץ שקנית והכנת האוכל והניקיון וכו' דרשו מאתנו – מזון מהיר חוסך לנו זמן ומאמץ; והמחיר הכספי – מחיר גבוה גם הוא כואב…

תזונה שכוללת הכל

תזונה שכוללת את כל אלה. נשמע טוב מכדי להיות אמיתי, לא? הרי חלק מהמאכלים מספקים לנו את האחד, וחלק את השני, לא? גם אני חשבתי כך רוב חיי. עד שגיליתי את התזונה הטבעית. ומאז אני מרגיש שקיבלתי את אחת המתנות הכי גדולות בעולם. כשאני בתזונה טבעית של פירות וירקות אני מקבל את כל אלה, ואני לא יכול להגיע לרמת ההנאה מהאוכל בכל תזונה אחרת.

אבל… רק מי שהתרגל והתנסה בזה יודע את זה. מי שלא התנסה בזה ירים גבה, או אפילו שתיים, ולא יאמין. אבל כמישהו שלא הסכים לגעת בפירות וירקות במשך 31 שנים, מחובתי המוסרית לספר למי שפתוח לשמוע: האנשים שהכי נהנים מהאוכל הם מי שבתזונה הטבעית. אני אסביר עכשיו למה זה, אבל שוב – כדי להאמין צריך לחוות. צריך להיות במשך לפחות חודש בתזונה טבעית, רצוי ב100% פירות וירקות, עד הסתגלות.

אנחנו יכולים לבחור איזו תזונה תהיה טעימה לנו

אז הדבר הראשון שכדאי לדעתי להפנים זה נושא ההסתגלות, היכולת שלנו לשלוט במה נאהב לאכול. כמו רוב האנשים, גם אני במשך רוב חיי האמנתי ש"על טעם ועל ריח אין להתווכח", כל אחד אוהב מה שהוא אוהב לאכול וזהו זה, וגם אני אוהב מה שאני אוהב ורגיל וזה ככה, ואני אוהב ג'אנק פוד ולא אוהב פירות וירקות, וזה מי שאני ואין לי שליטה בזה. אבל גיליתי שזה פשוט לא נכון. יש לנו את היכולת להסתגל כמעט לכל תזונה שהיא, והתזונה שהסתגלנו אליה היא מה שמהנה עבורנו. כמו שאם נעמיס על השרירים שלנו באופן קבוע, הגוף יסתגל ויגדיל את מסת השריר ונוכל להעמיס יותר ויותר, כלומר יש לנו יכולת לשלוט במסת השרירים ששלנו, וכך גם יש לנו יכולת לשלוט במהי התזונה הנעימה לנו.

הרגלים

הרגל הוא מה שברגיל עבורנו. אם רוצים להחליף הרגל אחד בהרגל אחר, צריך במשך כמה זמן לעשות את הדבר החדש, עד שהוא הופך להיות הדבר הרגיל, הנורמה עבורנו, ההרגל. אם נשנה את התזונה שלנו מאוכל צרפתי לאוכל סיני, או מאוכל יפני לאוכל מקסיקני, המוח שלנו מבין שאלה המאכלים שזמינים בסביבה שלנו, ומכוון אותנו בעזרת החושים ומנגנון ההנאה לאכול מהם. כך אנשים שחיו כל חייהם בארץ אחת עוברים לארץ אחרת ומסתגלים לתזונה החדשה. אז אני שואל: אם אנחנו יכולים לשלוט ולבחור את התזונה שאנחנו רגילים אליהם ונהנים ממנה – למה לא לבחור בתזונה שהיא גם הכי בריאה?

כדי להנות מהטעם צריך לשמור על בריאות חוש הטעם

אבל כאמור המאמר הזה לא עוסק רק בלהתרגל לתזונה הבריאה וללמוד ליהנות מאוכל בריא. אני הרי טוען שהתזונה הטבעית יותר טעימה ומהנה מכל שאר הרגלי האכילה. אז אני רוצה לפרט את מה שקורה כשמשהו "טעים לי": אני קולט בחושים (טעם, ריח, מגע, ראיה, שמיעה) את החומר, ומעביר את המידע למוח, דרך מערכת העעצבים. המוח מנתח את החומר בהתאם לצרכי הגוף, וככל שחומר יותר מתאים לצרכי הגוף, הפיצוי (הורמוני הנאה כמו דופמין) גבוה יותר. מתיקות מעידה על מזון עשיר בסוכר פשוט, מקור האנרגיה העיקרי של תאי הגוף. מליחות מעידה על נתרן. צפיפות קלורית, כמות קלוריות לביס, גם היא קריטריון. עבור האדם שחי בתקופה שבה עוצב המוח שלנו עם הקריטריונים האלה להנאה, שבה לא היה מזזון מעובד – המשמעות של מתיקות, מליחות וצפיפות קלורית, היא פירות וירקות ואגוזים בשלים.

תפקוד בלוטות הטעם

כלומר, היכולת שלנו להנות מהטעם של האוכל תלויה בתפקוד בלוטות הטעם, מערכת העצבים, והמערכת ההורמונלית. בתזונה הטבעית, כל אלה מתפקדים במידה המקסימלית. בתזונה הלא טבעית, יש פגיעה בבלוטות הטעם, ועומס גדול על מערכת העצבים והמערכת ההורמונלית, שפוגע בתפקוד שלהן. התזונה הטבעית, המבוססת על פירות מתוקים – הטעם האהוב ביותר – אפשר לכנות אותה תזונת ממתקים, או תזונת קינוחים – החלק הכי נעים בארוחה הוא הקינוח המתוק והעסיסי.

גירויים חזקים מפחיתים את ההנאה

לסף הגירוי יש השפעה עיקרית על ההנאה. בכל תחום, ככל שהגירוי חזק יותר, סף הגירוי עולה, כלומר אנחנו מקבלים פחות הנאה עבור אותה רמה של גירוי. כמו צרכני פורנוגרפיה שהיכולת שלהם להתגרות ולהנות עם בני/ות הזוג שלהם יורדת, כך צרכני הגירויים החזקים בתזונה – מאכלים מרוכזים בקלוריות, טעם, קלוריות, כלומר מאכלים מתובלים, במלח, סוכר, שמן – סף הגירוי שלהם גבוה וקשה להם יותר להנות מהאוכל, הם נעשים מכורים, תלויים בגירויים החזקים, המזוקקים והתבלינים, כדי להפיק הנאה כלשהי מהאוכל. התזונה הלא טבעית לא טעימה, ולכן דורשת תיבול קבוע. המאכלים הלא טבעיים גם לא נימים לעין – עיסות חומות דביקות, לעומת הפירות והירקות הצבעוניים.

ליהנות מאוכל בריא

המשמעות של כל זה היא שמי שבתזונה הטבעית יותר אניני טעם: סף הגירוי גבוה, היכולת להבחין בין טעמים שונים במאכלים גבוהה. מישהו בתזונה טבעית יאכל עגבניה והיא תרגיש לו תפלה, ומי שבתזונה הטבעית ירגיש במתיקות ובמליחות ויחוש הנאה רבה.

מכאן, הההשפעה גם על ההנאה ממגוון תזונתי: אם מי שבתזונה המבושלת מכור לאותם כמה מאכלים ואותם כמה תבליני כלומר אותם טעמים, ואיננו אמין טעם – עבור מי שבתזונה הטבעית, כל תפוח הוא שונה מתפוח אחר, כל מנגו הוא שונה מרעהו, כל האבטיחים והחסות שונים זה מזה. כמו כן, כל עונה מביאה איתה שינויים במאכלים.

לאכול יותר כדי לשקול פחות

מבחינת כמות, התזונה הטבעית היא מימית (המים הם חלק מהאוכל ולא נצרכים כתוסף מבודד), ולכן הצפיפות הקלורית נמוכה, מעט קלוריות לביס, וכדי לקבל את הקלוריות יש צורך לאכול אוכל בנפח גדול יותר – כלומר אנחנו נהנים מיותר נפח של אוכל, יותר ביסים, יותר הנאה.

אנחנו רוצים להנות גם אחרי שהאוכל עבר את בלוטת הטעם

גם מבחינת ההנאה של אחרי האכילה – בתזונה טבעית מקבלים סוכר פשוט, אנרגיה זמינה, והיא לא מצריכה עיכול רב, ולכן אין עייפות והפרעות עיכול וסימפטומים לא נעימים אחרים, שנפוצים בתזונה הלא טבעית. כמובן, אוכלים כמה שרוצים ומתקדמים לעבר משקל תקין –אין רגשות אשם, הנפוצים בתזונה הלא טבעית, שמזיקה לנו ולכן מעוררת דאגה, בושה, כעס, ורגשות שליליים אחרים.

פאסט פוד

התזונה הטבעית מנצחת גם בקטגוריה של הקלות והפשטות – הכי פחות השקעה בהכנה וניקיון – לא צריך לבשל ולאפות ולתבל ולערבב, האוכל מגיע מוכן, פשוט לוקחים ואוכלים, ואין שומנים דביקים – אם בכלל משתמשים בכלים, הם נשטפים בקלות.

גם מבחינת זמינות ומחיר ההנאה גדולה יותר: כל ירקניה, סופרמרקט, מכולת ושוק הם בופה, ובכמה שקלים מקבלים מקסימום ערכים תזונתיים לשקל – ארוחה עשירה במים, סוכר מתוק, ויטמינים, מינרלים וסיבים, וללא עודפים מזיקים של שומן וחלבון ועמילן. וגם אין צורך לבזבז כסף במסעדות, לא צריך להוציא כסף על כלי בישול, תנור, גז, חשמל, רטבים… וגם אין בעיה של אכילה יתר. וכמובן – אין הוצאות על הנזקים לבריאות, והבריאות והחיוניות מאפשרות תפוקה והששגים גבוהים יותר, גם בתחו הכלכלי, כמו בשאר התחומים.

לסיכום

כמובן, שכל זה על קצה המזלג/ ועל כל סעיף ניתן להרחיב הרבה מאוד… לסיכום, מי שאוהב אוכל ומחפש דרך להגיע למקסימום עונג וסיפוק – אני ממליץ להתרגל לתזונה טבעית של פירות וירקות.

ליהנות מאוכל בריא, אפשרי וגם מהנה.

מאת שי דוידוביץ

שי דוידוביץ- מדריך בריאות וכושר מוסמך מכון וינגייט, מורה ומנהל המכללה הישראלית לתזונה ובריאות טבעית, מרצה ברחבי הארץ לשיפור הרגלי התזונה ואורח חיים בריא

ניתן לכתוב ביקורות דרך עמוד הפרופיל של הכותבים