כאן תוכלו להרשם למגוון אירועים כגון- הרצאות, סדנאות, קורסים ועוד...

לוח האירועים

בואו להכיר את המומחים באתר יומן בינס דרך אינדקס המומחים באתר (מפעם ועד היום).

אינדקס המומחים

הכותבים נהנים מעמוד פרופיל איכותי ומקודם באתר וקרדיט בתחתית כל מאמר שמתפרסם.

פרסום מאמר \ אירוע

קליפת הפרי- רובנו לא רואים בה כדבר מזין

לפני כמה ימים התקשרה אלי חברה, אמא לתינוקת בת שנה, ובשלווה וחיוך סיפרה לי שהקטנטונת המהממת אכלה בננה עם הקליפה. כשניסתה האם לקלף את הבננה, התינוקת התרגזה וחברתי החליטה להקשיב לרצונותיה של בתה, ישבה לצידה וצפתה בה אוכלת את הבננה בשלמותה כשחיוך גדול על פניה. כמה ימים לאחר מכן הבחנתי בתמרה, התינוקת שלנו, אוחזת בידה בקלמנטינה שלקחה משולחן הסלון ונוגסת בקליפה שוב ושוב.

הייתי בטוחה שהיא מנסה לקלף ולאותת לי על רצונה בקלמנטינה רעננה ומתוקה (אין לתת לתינוקות פלחי קלמנטינה מחשש לחנק- אנחנו מקלפים את הפלחים עצמם ונותנים כמה בקבוקים קטנים מתוך פלח הקלמנטינה בכל ביס). כשקילפתי ונתתי לה את בקבוקי הקלמנטינה היא המשיכה לאחוז בקליפה ונגסה בה שוב ושוב.

הבנתי שיש פה עניין של ממש. מגיל צעיר אנחנו שומעים שכדאי לאכול ירקות ופירות עם קליפתם- "כל הויטמינים נמצאים בקליפה!" ענתה לי אימי בילדותי כששאלתי למה אצלנו המלפפון בארוחת הערב מוגש עם הקליפה ואצל חברתי קיבלתי מלפפון קלוף. מאז ידעתי שעדיף לאכול פירות וירקות עם הקליפה, ככה אהיה בריאה יותר וחזקה יותר, אמא אמרה.. אבל היה ברור שמדובר על פירות וירקות עם קליפה דקה כמו תפוח אדמה, תפוח עץ, גזר, אגס, מלפפון ועוד. מעולם לא הנחתי שגם בקליפות עבות כמו בננה, הדרים, אבטיח, מלון ועוד ישנם יתרונות תזונתיים, ובעצם- למה לא?

קליפת בננה

מסתבר שבמזרח הרחוק נהוג לאכול את קליפות הבננה בדיוק כשם שנהוג לאכול את תוכה המתוק. קליפת הבננה עשירה בסיבים תזונתיים, אנטיאוקסידנטים חזקים, ויטמיני B (וביניהם גם B12), מגנזיום, אשלגן וטריפטופאן. האחרון מעלה רמות סרוטונין בדם ומשפר את מצב הרוח.

קליפות הדרים

קליפות פירות ההדר מכילות סיבים תזונתיים, ויטמין C (יותר מאשר תוך הפרי) ונוגדי חמצון. מחקרים הראו כי אכילת קליפות פירות הדר קשורה להקטנת תחלואה בסוגי סרטן שונים, הפחתת כולסטרול ועוד.

ענבים אדומים

אחד המשפטים שאנו שומעים הרבה כשחברים מנסים לשכנע אותנו לשתות כוסית יין אדום, למרות סירובנו העיקש, הוא שיין טוב לבריאות! הרי יש מחקרים שמעידים על תרומתו לבריאות כלי הדם והלב. ובכן, בקליפת הענבים האדומים עצמם (ולכן גם ביין אדום..) מצוי חומר הנקרא רזבראטרול (Resveratrol) , חומר זה הוא נוגד חמצון חזק ונמצא שבתנאי מעבדה הוא מעכב היווצרות תאים סרטניים. בנוסף, מפחית הרזבראטרול סיכון למחלות לב וכלי דם וטרשת עורקים. שימו לב כי יתרונות שתיית יין אדום מתיחסים לנמצא בו בזכות קליפות הענבים ולא לאלכוהול שמכיל.

קליפת אבטיח

קליפת האבטיח מכילה ויטמין C וויטמין B6 שחשוב למערכת העצבית. בנוסף, נמצא שיש בקליפת האבטיח חומר שהגוף ממיר לחומצות אמינו הגורמות לשיפור זרימת הדם ומשפרות און גברי. בכל המקרים מומלץ לצרוך פירות אורגנים אך ספציפית במקרה של האבטיח הדבר הוא קריטי, לאבטיח מנגנון חכם היודע לזהות רעלים וחומרים לא רצויים המגיעים אל הפרי מבחוץ – מהאוויר, מהמים ומהאדמה- והוא אוגר אותם בקליפתו הלבנה ובכך מונע מהם להצטבר בפרי המתוק והמזין. לכן מומלץ לצרוך אבטיחים אורגנים, הם גם יותר טעימים.

קליפת מנגו

קליפת המנגו עשירה בפוליפנולים בעלי פעילות נוגדת חמצון, נוגדת סרטן ועוד. אחד הפוליפנולים המצוי בריכוז גבוה בקליפת המנגו הוא  המנגיפרין, נוגד חמצון חזק מאוד. מחקרים שנערכו בתנאי מעבדה מצאו כי למנגיפרין פעילות נוגדת סרטן, מווסתת מערכת חיסון, הגנה על תאי הכבד, הפחתת תהליכי טרשת, פעילות נוגדת סוכרת ועוד.

ובכן, חקרתי אודות קליפות פירות וירקות רבים שסקרנו אותי, בייחוד אלו שראיתי שתמרה מנסה לנגוס בהם, וככל שחקרתי מגוון רחב יותר כך נדהמתי יותר. ידעתי שלקליפות שימושים קוסמטיים ושימושים ביתיים רבים אך לא חשבתי על שילובם בתזונה ולו רק בגלל חומרי ההדברה הרבים המשמשים היום בחקלאות. האינסטינקט שלי כשתמרה החלה לאכול פירות וירקות היה לחשוף אותה כמה שפחות לחומרי הדברה, מה שאומר פירות וירקות אורגניים ככל האפשר. בפירות וירקות כאלו אפשר לאכול את הקליפה לאחר שטיפה, או לנסות להכניס לשייק טעים. אני בטוחה שאם תינוקות תמימים אוהבים לאכול את הפרי בקליפתו יש לכך סיבה מוצדקת בנוגע לפירות וירקות שאינם אורגניים אני מודה שבביתנו עדיין הקליפות אינן נאכלות משום החשש מחומרי ההדברה אך יש להם שימושים אחרים ונפלאים.

מאת מירית פורת לוי

רוקחת קונבציונלית וטבעית כעשור. בעלת 'לי-צ'י בריאות אורבנית'- בית לייעוץ, ליוויי וסדנאות לאורח חיים בריא ומוצרי רוקחות טבעיים.

ניתן לכתוב ביקורות דרך עמוד הפרופיל של הכותבים